Mee naar de Messe

Sinds 2016 organiseren de Groep Algemene Uitgevers (GAU) en Stichting Elspeet Mee naar de Messe, waarmee drie jonge boekenvakkers de kans wordt geboden een geheel verzorgde trip naar de Frankfurter Buchmesse te winnen. Dit omdat steeds meer jonge boekenvakkers de Messe missen, terwijl de GAU en Stichting Elspeet geloven dat een bezoek aan deze boekenbeurs bij ‘de opleiding’ van het vak hoort. De winnaars, gekozen door een vakjury, worden traditiegetrouw bekendgemaakt tijdens de Elspeet Conferentie.

Ben je benieuwd naar de ervaringen van de winnaars? Lees op Boekblad de columns van een aantal deelnemers terug.

Algemene voorwaarden Mee naar de Messe

Mee naar de Messe werd in 2016 voor het eerst georganiseerd – door de GAU en Stichting Elspeet – en is in het leven geroepen omdat steeds meer jonge boekenvakkers de Messe missen, terwijl wij geloven dat het bij ‘de opleiding’ van het vak hoort.

Om deze wedstrijd te winnen, moet de jonge boekenvakker die meedoet aan de wedstrijd aan enkele voorwaarden voldoen:

• Je bent werkzaam in het boekenvak
  • Je bent 35 jaar of jonger
  • Je levert een case in: een uitleg waarom je naar de Frankfurter Buchmesse moet
  • Je zit niet in het bestuur van Stichting Elspeet

De jury

Elk jaar wordt er een nieuwe vakjury gevormd om de ingezonden cases te bekijken. De jury houdt jaarlijks een beraad waarin de inzendingen worden beoordeeld. De inzendingen die voor de deadline zijn ingezonden via elspeetbestuur@gmail.com worden dan beoordeeld.

Tijdens het beraad wordt er gekeken naar:

• De case zelf
  • De creativiteit van de deelnemer
  • De case ten aanzien van de organisatie van de deelnemer
  • De aanbeveling van de mentor

Het juryberaad moet drie winnaars opleveren. De winnaars worden publiekelijk bekend gemaakt tijdens de Elspeet Conferentie.

Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Prijs

De winnaars kunnen rekenen op een geheel verzorgde trip naar de Frankfurter Buchmesse, van dinsdagavond tot zaterdagmiddag. De GAU stelt in overleg met de winnaars een goed programma samen op basis van de ingeleverde case en zorgt voor afspraken met een aantal usual suspects uit het boekenvak.

Meer informatie over Mee naar de Messe

Op deze pagina vind je de winnaars van de Mee naar de Messe-verkiezing, gekozen door een vakjury, traditiegetrouw bekendgemaakt tijdens de Elspeet Conferentie.

Alle informatie over Mee naar de Messe 2024

De Groep Algemene Uitgevers (GAU) en Stichting Elspeet bieden drie jonge boekenvakkers de mogelijkheid om een verzorgde trip van twee dagen (reis en verblijf) naar Frankfurt te winnen, om op de beurs te leren en je ogen uit te kijken.

In 2022 organiseerde Stichting Elspeet weer Mee naar de Messe. De afgelopen twee jaar heeft iedereen, maar vooral jonge boekenvakkers, de Messe moeten missen. En dat terwijl de beurzen een onmisbaar onderdeel zijn van het boekenvak. De winnaars werden 20 mei 2022 bekendgemaakt.