Boekverkoper van het Jaar-verkiezing 2020-2021

Op 2 oktober 2020 worden alle boekverkopers van Nederland tot ‘Boekhandelaar van het Jaar’ verkozen. Dit jaar brengt Stichting Elspeet in samenwerking met de Koninklijke Boekverkopersbond en De Nederlandse Boekenbon een ode aan alle boekverkopers. Paulien Cornelisse schreef voor de gelegenheid een ‘haiku bij het betreden van een boekwinkel’.

Jaarlijks organiseert Stichting Elspeet de Boekverkoper van het Jaar-verkiezing om een enthousiaste, servicegerichte boekhandelaar te belonen voor zijn of haar werk. Normaliter worden mensen uit het boekenvak en daarbuiten gevraagd om boekhandelaren te nomineren. De genomineerde boekhandelaren trekken vervolgens alles uit de kast om zo veel mogelijk stemmen te werven. Uiteindelijk worden vijf boekhandelaren met de meeste stemmen door een jury – bestaande uit een auteur, uitgever, vertegenwoordiger en twee bestuursleden – bezocht om te bepalen wie de Boekverkoper van het Jaar wordt en de felbegeerde Albert Hogeveen Bokaal in ontvangst mag nemen.

Alles stond dit jaar in de startblokken en toen was daar het coronavirus. Een virus dat voor (tijdelijk) sluitende winkels, onzekerheid en een nieuwe realiteit zorgde. In deze nieuwe realiteit moest elke boekhandelaar hard werken, aanpassen en creatief zijn; en maar één boekhandelaar daarvoor belonen zou ongepast zijn. Samen met de Coöperatieve Koninklijke Boekhandelsbond U.A. (KBb) en de Nederlandse Boekenbon B.V. heeft Stichting Elspeet daarom bedacht om niet één, maar alle boekverkopers met een oorkonde als symbolisch gebaar in het zonnetje te zetten en ze te bedanken voor hun harde werk.

Paulien Cornelisse schreef een ode aan de boekhandelaar in de vorm van een haiku, getiteld ‘haiku bij het betreden van een boekwinkel’. ‘Ik heb mijn haiku geschreven over de heerlijkheid van een boekwinkel binnenkomen,  en aangezien we middels deze oorkonde alle boekverkopers in het zonnetje willen zetten, heb ik de zon ook een rol gegeven,’ aldus Paulien Cornelisse.