Conferentie 2022

Voet aan de grond

Populariteit en toegankelijkheid in het boekenvak

Na een aantal online conferenties zet Stichting Elspeet op 20 mei eindelijk weer voet in de welbekende bibliotheek van het Letterenfonds! De Elspeetconferentie 2022 heeft als thema: Voet aan de grond. Populariteit en toegankelijkheid in het boekenvak. Het wordt een inspirerende middag met live sprekers en publiek, de nodige hapjes en drankjes en uiteraard een aansluitende borrel.

Hoewel het klassieke, papieren boek voor de meeste uitgevers nog altijd de heilige graal is, winnen snellere content en alternatieve leesmethoden al jaren terrein. En het boekenvak verandert mee. Uitgevers doen hun uiterste best om bestaande doelgroepen tevreden te houden en nieuwe lezersgroepen aan te boren. Dit brengt een interessante dynamiek met zich mee: wanneer is er sprake van concurrentie, en wanneer van versterking van de aandacht voor het boek?

We bespreken thema’s als laaggeletterdheid en toegankelijkheid voor moeilijk lezenden, werpen een blik op de invloed van BookTok op het leesgedrag van jongeren, maar ook in het uitgeverslandschap. Daarnaast besteden we aandacht aan de opmars van het audioboek. Wat maakt een boek geschikt om in te spreken, en wat is het geheim van een echt goed audioboek? Tot slot maken we een klein uitstapje naar andere media. Ook in het filmlandschap lukt het makers om van niche naar mainstream op te klimmen. Kunnen we iets van hen leren?

Dit jaar kost een kaartje €85,- en voor GAU- of KBb-leden €70,-. Erbij zijn? De kaarten zijn inmiddels uitverkocht.

poster elspeetconferentie 2022