Boekverkoper van het Jaar 2021-2022

Op 9 oktober 2021 werd Manda Heddema van Boekhandel Jacques Baasz verkozen tot Boekverkoper van het Jaar 2021-2022.

‘Alle boekhandelaren die wij bezochten, zijn bijzonder bevlogen’, oordeel de jury. ‘Maar wat ons ten slotte overtuigde van het feit dat Heddema de bokaal moet krijgen, is de verantwoordelijkheid die zij aan de titel “Boekverkoper van het Jaar” koppelt. Heddema gelooft dat de titel deuren opent. Als ze wint, wil ze samen met de KBb met de nieuwe minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in gesprek om te praten over de onmisbare functie die de boekhandel heeft in onze kennismaatschappij.’

Heddema kreeg daarmee de voorkeur boven de andere genomineerden. Dat waren Anthoni Fierloos (De Koperen Tuin/Het Paard van Troje, Goes), Tim van den Hoed (De Utrechtste Boekenbar, Utrecht) Femke Liemburg (Boekhandel Daan Nijman, Roden) en Frits Mulder (Boekhandel IJsselstein). Ook over hen was de jury lovend, zoals blijkt uit onderstaande citaten uit het juryrapport.

– Anthoni Fierloos – ‘Anthoni is inmiddels al 40 jaar werkzaam in het boekenvak, een bijzondere prestatie waarmee de jury hem graag feliciteert. Ze vindt het bewonderswaardig dat hij nog altijd met frisse energie en positiviteit zijn winkels runt.’
– Tim van den Hoed – ‘De Utrechtse Boekenbar is een winkel die je bezoekt zonder specifieke wens, maar je gaat wel altijd naar huis gaat met iets verrassends, waarschijnlijk iets wat Tim je aangeraden heeft.’
– Femke Liemburg – ‘Voor Femke moet de winkel spannend blijven (…) geïnspireerd door haar kritische houding, maar tegelijkertijd haar liefde voor het boek: hoe zal het namelijk met het boek gaan over tien jaar? Femke probeert daarop in te spelen.’
– Frits Mulder – ‘Het is bewonderenswaardig hoe snel [Frits en Stephan] zich konden aanpassen aan de nieuwe maatregelen en het beste van de situatie konden maken.’