Boekverkoper van het Jaar 2022-2023

Op 29 augustus, in het Spoorwegmuseum te Utrecht, is Meriam Wehrens uitgeroepen tot Boekverkoper van het Jaar 2022-2023. Ze werkt bij Boekhandel Van Piere in Eindhoven. Haar werd vanmiddag de Albert Hogeveenbokaal overhandigd door juryvoorzitter Elvin Post.

De jury bestond uit Elvin Post (auteur van onder andere De cursus), Manda Heddema (eigenaar van Boekhandel Jacques Baas en winnaar van de Boekverkoper van het Jaar-verkiezing 2021-2022), Sladjana Laboviç (uitgever van Uitgeverij Podium), Nina Kuin (vertegenwoordiger bij De Bezige Bij), Marieke Lindhout (bestuurslid Stichting Elspeet) en Irene Roemer (bestuurslid Stichting Elspeet).

Zij kozen voor Meriam omdat zij gepassioneerd is en trouw is aan het vak, de boekhandel én de lezer. Bovendien weet Meriam steeds te vernieuwen en te verjongen en heeft ze een heldere toekomstvisie. Als deze boekverkoper vertelt, ‘sprankelt en schittert het’. De jury hoopt dat de Albert Hogeveenbokaal een kroon is op Meriams prachtige loopbaan in het boekenvak.

De andere vier genomineerden waren dit jaar Angelique Salvaggio (PeZZi PaZZi, Weesp), Joris Koek (Veenerick Boek en Kantoor, Roelofarendsveen), Odette Brethouwer (De Dondersteen, Hengelo) en Olaf Tigchelaar (Boekhandel Kramer & van Doorn, Zeist).

MERIAM WEHRENS Boekverkoper van het jaar 2022-2023